vetrinerklinik:D

Idag va jag pa en veterinarklinik, men jag har kommit pa ett det inte ar ett jobb for mig;) nar jag kom in sa opererade Sally en hund. Och ja pappa, jag kollade faktiskt, dedu;) men det va faktiskt ganska intressant men ingenting for mig;)
Efter att ha atgit bort hundens ena testikel sa gjorde hon det pa en katt ocksa, sedan blev det lite for mycket sa jag var tvungen att ga ut and take some air;) hon tog ut inalvor och massa annan skit och om ni vill kolla sa har jag en bild.... okej jag kanske skojjade dar men jag kan ta en bild imorgon, sa kan du fa kolla mamma;)
Jag har ocksa fatt ata fran en riktig lunchbag! for forsta gangen i mitt liv! det va awesome:D
Sally bad mig att saga nat pa svenska, hon bad mig att saga: jag bor med Jack och Wendy i 2 veckor har i Amerika;) hon tyckte svenska va gulligt;)
juste jag glomde skriva det igar att jag larde Tracys barn att saga GOD DAG! dom skrattade;)
sedan har jag fatt lara mig lite nya (fina) ord fran Sally, men det ar en hemlighet;) (egentligen)
Sanrt ska vi ata lite grann och jag har fatt visa och saga vad det star pa min PRAO lapp:)
Puss&kram

Kommentarer
Postat av: cajsa

veterinärklinik ditt pucko :)

2011-04-08 @ 17:40:36
Postat av: Anonym

Bra att få se vad en vetrenär arbetar med... Kanse är det bättre att bli pilot :)

Idag har Gustav provat jeans och skor, han har storlek W26 L32 på jeans medan 38 alt 7 på skor.

Kan du ok mig på fb. Vi ska försöka få igång skyp så vi får prata med dig... om du kommer ihåg svenska...

Kram

2011-04-08 @ 19:04:54
Postat av: Michaela

Mattildas Köttbullar med sås



Potatismos

Potatis

mjölk



Köttbullar

500g nötfärs

3 tsk salt

2 tsk svartpeppar



Stekning

Smör



Sås

150 g smör

3 msk vetemjöl

2 dl grädde

4 dl mjölk

2 st kalvbuljong alt Kalvfond



Köttbullar:

Forma färsen till store eller små jämna bullar med händerna. Skölj gärna händerna emellanåt med vatten. Lägg sedan bullarna på en vattensköljd tallrik. Bryn fettet i en stekpanna. Lägg i köttbullarna, dock inte för många åt gången. Skaka pannan så att de får en gyllenbrun och fin färg. Minska därefter värmen och efterstek dem utan lock och spädning 5-7 minuter. Täck de färdiga köttbullarna med folie så de inte tappar värmen.

Sås:

Smält smöret, lägg i mjölet och vispa, Var med mjölken (2 dl) när massan blir tjock. Späd med grädde. Buljongen läggs i och rör om. Koka såsen 3-4 minuter och smaka av med lite mjölk och kryddor efter smak.



Potatismos:

Mosa potatisen och blanda i mjölken.



Serveras med lingon och en sallad.





Mattilda´s Meatballs with sauce



Mashed potatoes

Potatoes

milk



Meatballs

500g beef mince

3 teaspoons salt

2 teaspoons black pepper



Roasting

Butter



Sauce

150g butter

3 tablespoons flour

2 cups cream

4 cups milk

2 pieces veal broth alt Calf



Meatballs:

Shape the ground meat to the store or even small buns with hands. Wash your hands like occasionally with water. Add then rolls on a wet platter. Brown the fat in

a frying pan. Add the meatballs, not too many to time. Shake the pan so that they get a golden brown and nice color. Reduce the heat and then after frying them uncovered

and dilution of 5-7 minutes. Cover the finished meatballs with foil so they do not lose heat.



Sauce:

Melt butter, add flour and whisk, Take with milk (2 dl) when the mass becomes thick. Dilute with cream. Broth put in and stir. Boil the sauce for 3-4 minutes and season with a little milk and seasonings to taste.



Mashed potatoes:

Mash the potatoes and mix in the milk.



Served with lingonberries and a salad.



2011-04-09 @ 09:35:51
Postat av: MORMOR

hej mattilda nu har jag kommit från arb så kanske moRfar lagar mat till mig +\\\\

2011-04-09 @ 16:02:04
Postat av: farsan

Hej du... här skiner solen, hur var det på discot?



- Jag har funderat lite och när du skriver blr det fantastiskt... verkligen.

... men jag tror att du måste vara konsekvent med att a=å, a=ä och att o=ö... annars är det risk att ditt mvg i engelska dras ned av ett g i svenska... och det vore ju dumt.

- Du kan räkna med att lärarna på skolan snart hittar till bloggen. Du skriver nämligen så bra att alla vill läsa. :-)

2011-04-09 @ 16:20:43
Postat av: janine

Det låter iaf som att du har det bra där uppe!

fast endå så lite scary hahaha ha det såbra

pussar och kramar från mig altså janine hahaha!

p.s vad har du gjort idag då??

2011-04-09 @ 17:08:20
Postat av: farmor

Intressant att höra vad du skriver om veterenäryrket.Det är bra med olika pryon.Om man inte kan operera kanske djuren dör och det är ju inte roligt. Vi har varit i Stockholm över helgen IoR

2011-04-09 @ 21:48:23
Postat av: Mattilda

CAJSA: haha men du ar ju inte sa mycket battre sjalv;) puss pa dig...

?: jag vet inte vem det ar men jag tror att det ar mamma, tacksamycket!

Btw tack for receptet, Wendy blev glad nar du hade skrivit pa engelska ocksa:P

MORMOR: Du ar ju riktigt duktig pa det har nu! Bra mormor!

FARSAN: ja men jag tankte att ni kanske forsar battre om jag skriver pa det sattet... men ok da:) jag tror att Kim skulle prata med Helen, sa kan hon lasa den:O

JANINE: tjena:D! jag tycker att du ska fortsatta lasa:) om du har det aldeles for trakigt sa kanske du kan komma hit;) puss pa dig!<3

FARMOR: okej det va trevligt:) veterinaryrket ar inget for mig:P

2011-04-10 @ 16:55:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!